مهفابلاگ

از هر دری سخنی

مهفابلاگ

از هر دری سخنی

مهفابلاگ
پیوندهای روزانه
شنبه, ۷ مهر ۱۳۹۷، ۰۴:۴۲ ب.ظ

نمونه ای از رفتار لیبرالی در اقتصاد

نمونه ای از رفتار لیبرالی در اقتصاد(برگرفته از کتاب در دست ترجمه)

برای نمونه ،استراتژی ای که در زمینه خصوصی سازی خدمات عمومی توسط نئولیبرال ها دنبال شده است ،به صورت جالبی از شیلی تا مکزیک، از بریتانیا تا مصر و از مراکش تا آفریقای جنوبی مشابه هم است : در ابتدا آن ها قدرت سیاسی را در اختیار می گیرند، حال یا ازطریق انتخابات یا کودتای نظامی- چرا که هدف وسیله را توجیه می کند- دولت کاهش بودجه عمومی خدمات را قانونی می کند و آنرا مشروعیت می بخشد ،سپس ارائه آن ها را به جامعه هدفآن مشکل ساز می کند( چه به لحاظ دسترسی و چه کیفیت) در حالی که همزمان خصوصی سازی را تشویق می کند، با ارائه سوبسید های قابل ملاحظه سرمایه گذاری و کار اقتصادی را رقابتی می کنند. هنگامی که شرکت ها و بخش های عمومی ارائه کننده خدمات عمومی را خفه کردند و شروع به فرو ریختن کردند، دولت اقدام به فروش آنها به سرمایه گذاران خصوصی می کند، البته معمولا طی معاملات مشکوک و به قیمت های حراجی و ورشکستگی ،همراه با کمترین اعتراض و حتی شاید بدون آن از طرف کسانی که اکنون تا حد زیادی آرام شده بودند. در مورد آموزش، مراقبت های بهداشتی، آب، برق، تلفن ،خدمات پستی و دیگر خدمات نیز وضع به همین منوال بوده است. طنز ماجرا اینجاست که به عنوان نمونه در خصوصی سازی در مراکش، این کار توسط یک وزیر "سوسیالیست" انجام شده بود و در آفریقای جنوبی در اواخر ریاست جمهوری نلسون ماندلا و همکار سابق کمونیستش اتفاق افتاد. اما در یونان همچنان که گالبریث (2016) نوشته است ،طنز تبدیل به شرارت شد: 

در خصوص بندر پیرئوس، هنگام فروش آن به شرکت دولتی چینی کاسکو، کشوری که پیچیده ترین دولت چپ گرای پست مدرن را دریک حکومت سرمایه داری دارد استانداردهای کار را برای یک شرکت راست گرا از یک کشور کمونیست اعمال می کند. 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی