مهفابلاگ

از هر دری سخنی

مهفابلاگ

از هر دری سخنی

مهفابلاگ
پیوندهای روزانه

فرارو آلمان فرانسه و انگلیس با انتشار بیانیه‌ای مشترک از راه اندازی کانال ویژه مالی با ایران خبر دادند.

در این بیانیه آمده است: انگلیس فرانسه و آلمان در ادامه تعهد و تلاش‌های خود برای حفظ توافق هسته‌ای که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است، به طور رسمی اعلام می‌کنند که "INSTEX" (ابزار حمایت از تبادلات تجاری) راه اندازی شد.

اروپایی‌ها برای تسهیل تجارت با ایران پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران یک کانال ویژه مالی با ایران ایجاد کرده‌اند که محل استقرار آن در فرانسه و ریاستش به عهده یک بانکدار بزرگ آلمانی خواهد بود.

هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان امروز پس از دیدار با همتایان فرانسوی و انگلیسی خود در بخارست پایتخت رومانی که برای بررسی این موضوع تشکیل شده بود در جمع خبرنگاران درباره سازوکار مالی اروپا گفت: این اقدام به روشنی مشخص می‌کند که ما در حال حرکت در مسیر خود به گونه‌ای متحد و مصمم در داخل اتحادیه اروپا هستیم، حتی اگر دیگران دیدگاهی متفاوت داشته باشند.

این سازوکار در فرانسه ثبت شده و توسط پر فیشر ۶۹ ساله، بانکدار برجسته آلمانی و رئیس پیشین کامرتس بانک هدایت خواهد شد. این سه کشور اروپایی، یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان سهامداران آن هستند و امیدوارند که دیگر کشورهای اروپایی پس از این، به آن بپیوندند.

با این حال یک مقام ارشد دولت آلمان روز پنج‌شنبه گفت که انتظار نمی‌رود کشورهای دیگر اروپایی (غیر از فرانسه، آلمان و انگلیس) به زودی به سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران موسوم به SPV بپیوندند.

بنابر این گزارش، اتحادیه اروپا مدت‌هاست که برای آماده‌سازی این سازوکار تلاش می‌کند. راب مالی رئیس پیشین بخش خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا و عضو اندیشکده گروه بین‌المللی بحران معتقد است که تأثیر اقتصادی این کانال کم خواهد بود.

پس از اعلام خبر ایجاد اینس‌تکس توسط انگلیس، فرانسه و آلمان سفارت آمریکا در برلین اعلام کرد که به دنبال جزئیات بیشتر درباره این سازوکار است و این اقدام اروپا تأثیری بر سیاست واشنگتن برای اعمال فشار حداکثری بر تهران ندارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۱/۱۱
mf

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی