مهفابلاگ

از هر دری سخنی

مهفابلاگ

از هر دری سخنی

مهفابلاگ
پیوندهای روزانه

قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم یا CFT چیست و چه اهمیتی دارد؟

ترجمه:فاطمه زنگنه

منبع: https://www.chetor.com

احتمالا این روزها اصطلاح CFT را بارها در اخبار شنیده‌اید. در واقع CFT به‌ معنی قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (Combating the Financing of Terrorism) است و کنوانسیونی بین‌المللی برای شناسایی و جلوگیری از تأمین مالی اقدامات و فعالیت‌های تروریستی محسوب می‌شود. نقش اصلی CFT تعیین استانداردهایی برای مقابله با پولشویی، تأمین مالی تروریسم و موارد دیگری است که از سلامت و شفافیت سیستم مالی کشورها می‌کاهد. با اجرای این استانداردها منبع و مقصد پول‌ها در نظام مالی مشخص می‌شود. در این مقاله شما را با CFT و اهمیت آن و همچنین FATF یا گروه ویژه اقدام مالی آشنا خواهیم کرد.

مقابله با تأمین مالی تروریسم یا CFT چیست؟

مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) شامل بررسی، تحلیل و جلوگیری از تأمین منابع مالی فعالیت‌هایی است که به‌منظور دستیابی‌به اهداف سیاسی، مذهبی یا ایدئولوژیک ازطریق خشونت و تهدید به خشونت علیه غیرنظامیان انجام می‌شوند. نهادهای مجری قانون با ردگیری منبع مالی که از فعالیت‌های تروریستی حمایت می‌کنند، می‌توانند از انجام بعضی از فعالیت‌های تروریستی جلوگیری کنند. درواقع نهاد مجری قانون به‌جای استفاده از روش‌هایی مانند تحت‌نظر داشتن افراد برای دستگیری مجرمانی که اقدامی تروریستی را طرح‌ریزی یا اجرا می‌کنند، از جنبه‌ی مالی برای دستگیری آنها استفاده می‌کند، یعنی معاملات مالی مشکوک را شناسایی می‌کند و تمام افراد و سازمان‌هایی را که در این معاملات نقش دارند، ردگیری می‌کند.

CFT شامل آموزش تکنیک‌های بازرسی مالی به نهادها و مأموران اجرای قانون، آموزش شناسایی و اثبات پرونده‌های پولشویی به دادستان‌ها و آموزش شناسایی فعالیت‌های مشکوک به مقامات نظارتی و قانونی مالی است. اقدامات CFT بررسی مؤسسه‌های خیریه، مؤسسات بانکی زیرزمینی و شرکت‌های خدمات مالی ثبت‌شده و نهادهای دیگر را نیز دربرمی‌گیرد.

واحدهای اطلاعات مالی (FIUs) و اشتراک اطلاعات میان کشورها به CFT کمک می‌کند. واحدهای اطلاعات مالی، سازمان‌های تخصصی دولتی هستند که گزارش‌های معاملات مالی مشکوک دریافت‌شده از افراد و مؤسسات را بررسی می‌کنند. سپس واحدهای اطلاعات مالی، اطلاعات مربوط‌ به معاملات مشکوک را به نهادهای مجری قانون می‌دهند تا بررسی‌های بیشتری را روی آنها انجام دهند

دلیل اهمیت CFT چیست؟

افراد و سازمان‌هایی که منابع مالی تروریسم را تأمین می‌کنند، نحوه‌ی مصرف پول و سرچشمه و منبعی را که پول از آن به‌دست آمده است، مخفی می‌کنند. پول‌های صرف‌شده در فعالیت‌های تروریستی از منابع قانونی (مانند سازمان‌های مذهبی یا فرهنگی قانونی) یا غیرقانونی (مانند قاچاق مواد مخدر و فساد دولتی) تأمین می‌شود. گاهی نیز این پول‌ها از منبعی غیرقانونی به‌دست آمده، ولی به‌نظر می‌رسد که به‌دلیل استفاده از روش‌های پولشویی از منبعی قانونی تأمین شده است. معمولا پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم با هم مرتبط هستند. وقتی نهادهای اجرای قانون فعالیت‌های پول شویی را شناسایی و از آنها جلوگیری می‌کنند، معمولا این اقدام آنها موجب جلوگیری از مصرف این پول‌ها برای اقدامات تروریستی نیز می‌شود. بنابراین مبارزه با پولشویی نقش مهمی در CFT دارد. مقدار کمی از پول‌های استفاده‌شده برای تأمین مالی تروریسم از مؤسسات خیریه‌ی دومنظوره تأمین می‌شود و بیشتر این پول‌ها از مؤسسات بانکی زیرزمینی (که هاوالا (hawala) نامیده می‌شوند)، پول‌شویی با استفاده از فعالیت‌های تجاری و پول نقد تأمین می‌شود.

مؤسسات مالی نقش مهمی در مبارزه با تأمین مالی تروریسم ایفا می‌کنند، زیرا تروریست‌ها برای انتقال پول بیشتر از این مؤسسات (به‌ویژه بانک‌ها) استفاده می‌کنند. قوانینی که بانک‌ها را ملزم به انجام بررسی‌های مقتضی درمورد مشتریان خود (چه مشتریان جدید و چه مشتریان سابق) و گزارش معاملات مشکوک (مانند معاملات نقدی با مبالغ بالا) به مقامات می‌کنند، در جلوگیری از تروریسم مؤثر هستند.

دلیل دیگر استفاده از CFT این است که مجرمانی که در پولشویی و تأمین مالی تروریسم دست دارند از سیستم مالی، تهدیدی برای ثبات آن سیستم مالی به‌شمار می‌رود. زیرا مردم به سیستم مالی‌ای که نمی‌تواند فعالیت‌های غیرقانونی را شناسایی کند، اعتماد نخواهند کرد.

FATF چیست؟

گروه ویژه‌ اقدام مالی (FATF) شامل ۳۵ کشور و ۲ سازمان منطقه‌ای (کمیسیون اروپا و شورای همکاری خلیج‌ فارس) است. FATF با ایجاد فرایندهایی استاندارد برای جلوگیری از تهدیدهای موجود برای سیستم مالی بین‌المللی، درجهت مقابله با پول شویی و تأمین مالی تروریسم تلاش می‌کند. وقتی در قوانین ضدپولشویی و CFT درمیان کشورها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد و بعضی از کشورها نظارت و کنترل ضعیف‌تری نسبت‌به کشورهای دیگر داشته باشند، تروریست‌ها می‌توانند برای انتقال مخفیانه‌ی پول از سیستم مالی این کشورها استفاده کنند. با ایجاد رویه‌های استاندارد برای بخش مالی، سیستم عدالت کیفری و برخی از کسب‌وکارها و حرفه‌های خاص، مخفی کردن تأمین مالی تروریسم سخت‌تر می‌شود. FATF همچنین اطلاعاتی را درمورد رویه‌های پولشویی و تأمین مالی تروریسم جمع‌آوری می‌کند و به‌اشتراک می‌گذارد و از نزدیک با صندوق بین المللی پول (IMF)، بانک جهانی و سازمان ملل متحد همکاری می‌کند.

هر کسی که آگاهانه پول لازم برای انجام اقدامی تروریستی را تأمین کند (چه مستقیم و چه غیرمستقیم) متهم‌ به تأمین مالی تروریسم است. ازآنجاکه تروریست‌ها (بسته‌به قوانین اقتصادی محل خود) از روش‌های متفاوتی برای تأمین مالی فعالیت‌ها و پنهان کردن منابع مالی خود استفاده می‌کنند، تعیین‌کنندگان قوانین بازار مالی و نهادهای مجری قانون نیز باید از روش‌ها و تکنیک‌های گوناگونی برای دستگیری این جنایتکاران استفاده کنند.

نظرات (۲)

۲۳ آبان ۹۷ ، ۱۵:۵۷ فاطمه سادات داوری
خیلی ممنون که سایت من رو دنبال کردید سایت شما با افتخار دنبال شد باتشکر

پاسخ:
متشکرم. امیدوارم مطالب مفیدی ارائه کنم.
خیلی خوب و زیبا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی